Interactive Escher


Tribute to Escher in Barcelona

Some quotes by M.C. Escher

” I believe that producing pictures, as I do, is almost solely a question of wanting so very much to do it well”

” I could fill an entire second life with working on my prints”

” To have peace with this peculiar life; to accept what we do not understand; to wait calmly for what awaits us, you have to be wiser than I am”

” At moments of great enthusiasm it seems to me that no one in the world has ever made something this beautiful and important”

” I am always wandering around in enigmas. There are young people who constantly come to tell me: you, too, are making Op Art. I haven’t the slightest idea what that is, Op Art. I’ve been doing this work for thirty years now”

” I don’t grow up. In me is the small child of my early days”

” I play a tiresome game”

” I walk around in mysteries. Each time, youngsters say: you make Op-art too. I don’t know what that is, Op-art. This work I have been making for the past thirty years”

” The things I want to express are so beautiful and pure”

” So let us then try to climb the mountain, not by stepping on what is below us, but to pull us up at what is above us, for my part at the stars; amen”

(sent by Jane Stewart)

Comments

  1. cristina cabral says:

    Amém

  2. Keith says:

    I have always loved the way M C Escher challenges our perception of reality.

    Several years ago I was in Lincoln and was pleased to learn there was an exhibition of the works of Escher at the Usher Art gallery. How disappointing to then learn that it did not open until the day after I had left.

    I asked was it possible to have a sneak preview. Unfortunately not. They would probably have said yes, but were in the middle of putting the exhibition together.

  3. Wow, the possibilities!
    Enjoyed exploring today and flew in the direction of what appeared to be
    up
    to a rooftop!
    Beautiful view, then on to a hot air balloon in Germany.

    Amazed! Thankyou, Love,
    Jane

  4. Rishabh Bhasin says:

    Haha, this pic is insane!

  5. Empié says:

    Comentando acerca de alguna idea.

    Lo que pasa en España es un poco curioso, muchos no se sienten identificados como españoles, es más, reniegan de lo español. Esto se debe a que en la guerra civil, los golpistas se hicieron con el titulo de “los nacionales”, por lo que excluía a la población que no era fascista. Supongo que la guerra sería provocada por las reformas del gobierno republicano, querían expropiar terrenos a la nobleza y al clero para repartidlo entre la gente para que pudiera trabajarlo y liberarlos de la esclavitud además de reactivar la economía, así que la nobleza, el clero y el parte del ejercito se alinearon en un mismo fin, derrocar al gobierno y devolver al siervo a su lugar. La mayoría de los perjudicados por esta situación quedaron excluidos de su patria, ellos no eran “los nacionales”. Curioso, que forma de manipulación tan retorcida, espero que algún día el trigo vuelva a su dueño, y la historia ponga las cosas en su sitio. Entretanto al padre de mi abuelo que tenía 83 años y que era ciego lo fusilaron porque cuando pasaron por su casa “los nacionales” con el tío de mi padre, su hijo, que era taxista, pero como no pudieron coger a mi abuelo que era teniente-alcalde, le cogieron y cuando iba en la fila de los que iban a fusilar, el abuelo de mi padre al que su mujer le dijo “ahí va tu hijo, le van a matar”, se levantó de su mecedora y les llamó “asesinos”, acto seguido un “nacional” le cogió y lo introdujo en la fila, poco después los dos murieron fusilados en pared del cementerio. Normal que la mitad de España no se sienta “nacional” yo tampoco querría pertenecer una nación de hijos de puta, sin embargo ellos no son los nacionales, que no nos engañen y nos separen de nuevo. Mi abuelo se fue a Francia, cuando los nazis la invadieron le condujeron a un campo de concentración pero consiguió escapar con un amigo de su pueblo, se refugió en un convento de monjas en la Francia de Vichy, allí trabajo como maestro carpintero hasta que pudo volver a España, pero esa historia no me corresponde contarla a mi.

    Por otra parte, en uno de eso cursos de formación que no sirven para nada pero no le vendría nada mal a alguno de los que se ponen al frente un todo un país… (mama mía), comentaron una idea que podría ser beneficiosa para el conjunto del país. España tiene poco recursos fósiles minerales, por lo que para el funcionamiento de centrales térmicas, y para la automoción, necesita invertir gran cantidad de recursos (de nuestro bolsillo) en petroleo, gas y demás materias primas que se utilizan como combustible. España cuenta con un recurso muy valioso aun no explotado y del que se podrían sacar gran cantidad de energía, la costa, más bien el aire que se genera en la costa. Quizá el método de implantación de los aerogeneradores en el mar no está muy desarrollado, pero no es algo imposible, en Holanda al parece lo hacen bastante bien, y en España hay mucho ingeniero y mucho científico en el paro. Supongo que habría que ver los distintos condicionantes, pero si se emplea dinero público en desarrollar esa industria y dársela a empresas españolas, creo que los españoles fuimos de los primero en el desarrollo de aerogeneradores, el dinero invertido daría empleo a mucha gente, con lo que podrían consumir en otras industrias, a la vez la tecnología desarrollada podría exportarse a otros países con pocos recursos pero que tuvieran viento, y si tienen costa y viento, mejor, un viento más homogéneo. Por otra parte reduciríamos el coste de la energía teniendo más dinero para invertir en otro cosas, incluso se podría bajar el coste de al energía eléctrica, porque no hay que comprar nada, somos ricos en viento. Para rizar el rizo y siempre que mejore la tecnología, por la noche se podría emplear la energía creada y no consumida en llenar baterías eléctricas o pilas de hidrógeno, con el consiguiente ahorro en combustible, nos saldría casi gratis. Por favor, que alguien haga algo.

    Lo último es una tontería depende de como se mire, aunque aparte del motivo estético, también puede tener repercusiones sobre la salud, y teniendo en cuenta la cifra de muertes por enfermedades cardiovasculares, no es ninguna tontería, aunque creo que el gancho debe de ser el factor estético, porque nos importa bastante más, al menos antes de que nos de un infarto y después de que se pase el susto. Creo que la gente no va al gimnasio porque se cansa, cuando te metes en el gimnasio y quieres hacer cosas para lo que tu cuerpo no está preparado se produce sufrimiento y frustración, eso hace que a los tres días más o menos, dejes de ir. Para quemar grasa se necesita sobrepasar 25 minutos haciendo deporte, para que se sobrepasen esos 25 minutos el esfuerzo ha de ser llevadero, por ejemplo, a mi correr me cansa mucho, además tengo una rodilla un poco fastidiada y no quiero golpearla más contra el suelo, así que hago otro tipo de deportes aerobios como la elíptica, remo, … cosas de ese tipo que requieren menos esfuerzo y se pueden mantener durante más tiempo. Otro cosa que he visto es que cuando estás distraído te puedes tirara mucho tiempo haciendo este tipo de ejercicio casi sin darte cuenta, lo mejor es hablar con alguien, pero se puede hacer cualquier otra cosa que te haga dirigir tu atención a otro sitio que no sea el esfuerzo. Entrenando de esta manera, se puede perder peso fácilmente, porque el deporte deja de ser algo doloroso y se convierte en algo agradable, además como el acondicionamiento físico es progresivo, en seguida el cuerpo te pide más. Vas más veces más tiempo, aunque siempre hay que evitar sobresfuerzos que lo único que haces es que tardes más en volver a entrenar, y en el peor de los casos te pueden causar una lesión. El secreto está e “oírse”, si estas cansado por algo, o no te apetece, descansa, será por algo, otro día seguro que haces más que de costumbre sin esfuerzo.

    Un saludo, hasta pronto.

    1. toñi says:

      Hola Empié!
      Bueno, sobre el tema de la guerra civil española: a mi abuelo le pusieron un traje y le dieron un fusil y le dijeron que todos los que cruzasen el rio que los matase. Y mi abuelo se puso a dormir debajo de un árbol. Cuando llegaban mujeres y niños para cruzar el rio, les ayudaba a cruzar. Esto casi le cuesta que lo fusilen, pero un cura del pueblo alegó que mi abuelo era medio tonto y además tenía cataratas en los ojos y no veía casi nada. Y que tenía mujer y muchos hijos pequeños. Se salvó por los pelos. Sobre un hermano de mi abuelo, pues recogió en casa a unos familiares y les dió de comer, estos familiares escapaban al monte porque eran republicanos. Algún hijo puta dió el chibatazo y se lo llevaron para fusilarlo. Entonces una hermana suya dijo que había sido ella la que les dió refugio y comida, esta mujer pasó muchos años en la cárcel y no la mataron porque España necesitaba mujeres para levantar el pais y para que tuvieran hijos.
      Bueno ya sabes o te puedes imaginar lo que pienso sobre las guerras. Mi abuela por parte de mi madre perdió a su marido en la guerra y tuvo que criar sola a sus seis hijos, esta abuela es la que era curandera. Decía mi abuela que el espiritu de su marido los protegía y una de mis tias me contó que se perdió en los montes cuando caían bombas (tenía 5 años entonces) y vió una luz y se acercó y era su padre que le dijo “quédate aqui y no te muevas que enseguida viene tu madre”. Esto me lo contó mi tia y lloraba y todo. Bueno pues mi abuela le contó a mi madre que algo la empujaba hacia ese lugar (mi abuela no se había dado cuenta que le faltaba uno de sus hijos) y empezó a correr hacia ese sitio y allí encontró escondida a mi tia, es decir a su hija pequeña. Las experiencias de nuestros familiares de guerra son para escribir muchos muchos libros.
      Yo me encanta escuchar a los mayores hablar, a los que quedan. Porque el hermano de mi abuelo murió hace un par de años con casi 100 años de edad, mi tia tiene 80 y tantos años pero conserva toda su memoria. El hermano de mi abuelo me dijo una vez “haz siempre lo que te dicte tu corazón, siempre, porque la vida pasa y cuando uno va para anciano lo más importante es sentirse orgulloso de haber hecho las cosas correctas”.
      Bueno, perdona por contarte todo esto.
      Un abrazo,
      Toñi.

    2. Empié says:

      Por qué me pides perdón? Perdona tu en todo caso por haberte llevado hasta ese sitio de la memoria quizá no del todo agradable para ti.

      Un saludo Toñi, me gusta hablar contigo.

      Hasta pronto.

    3. Empié says:

      Por cierto, muy bonito lo que te dijo el hermano de tu abuelo, pienso lo mismo.

      Un saludo.

  6. mhabash says:

    i liked this sentence ” I don’t grow up. In me is the small child of my early days”

  7. Josephine says:

    Cool! :-)

    And don’t miss to visit the Echer-museum in the Hague, Netherlands!

  8. Marie-Christine says:

    Escher’s geometrical patterns using light and shadows is like an open theatre drawing the attention of the viewer to enter into the game through curiosity. using all the senses. and trying to solve the enigma.
    It’s the adventure of the unknown that makes Escher’s unique work so interesting.
    Thank you for sharing.
    With love
    Marie-Christine

  9. Yan says:

    I knew his pictures before I heard about his name. What a great artist!

    Chinese Translation:

    莫里茨•科内利斯•埃舍尔(Maurits Cornelis Escher)(1898年6月17日-1972年3月27日),荷蘭版畫家,因其繪畫中的數學性而聞名。他的主要創作方式包括木板、銅板、石板、素描。在他的作品中可以看到對分形、對稱、密舖平面、双曲几何和多面體等數學概念的形象表達,他的創作領域還包括早期的風景畫、不可能物件、球面鏡。(Wiki)

    我坚信,创作图片的过程,就像我做的那样,是一个近乎单纯的渴望创作精品的过程。

    假如有第二次生命,我会将它全部投入创作。

    要想与此生求得妥协,接受我们无法理解的事物,并且平静地等待未来,你可得比我更聪明些。

    在激情四溢的时刻,我会感到世上没人能创造出比这更绚丽伟大的东西。

    我对一些事百思不得其解。有些年轻人总是跑来告诉我:你,不也是在做奥普艺术(即光效应艺术)么。奥普艺术是什么?我对其一无所知。我从事这样的创作已经有三十年了。

    我是长不大的。童年的那个孩子依然活跃在我心中。
    我在玩一个累人的游戏。

    我想要表达的,是那样的纯真靓丽。

    让我们一起翻越高山吧!不是踩着脚下的路,而是攀着高处的目标。对我来说,那就是星星!阿门!

  10. Empié says:

    Muy bonito, gracias Esther.

    Pero yo estoy hasta los guevos de ver mis ideas rondando por ahí y no ver ni un duro¡¡¡

    Un saludo, medio en broma medio en serio, pero sin enfado, bueno, un poquito, pero ya no.

    Un saludo, hablamos.

    1. toñi says:

      No te cabrees hombre, no te cabrees! Ya verás que algún día tus ideas tendrán forma real y te darán muchos duros y billetillos! Si te sirve de consuelo yo también he visto ideas mías por ahí, incluso dibujos que yo había pintado…luego los he visto en portadas de libros o discos de música. ¿casualidad? la casualidad no existe.
      Pero bueno eso significa que tus ideas son buenas porque ven la luz, aunque sea en otros. Juega a imaginar que tus ideas te dan dinero, crealo en tu mente como si fuera un juego y la vida se encargará de hacerlo realidad.
      Todo lo que ha sido creado o inventado ya existía en un plano mental.
      Bueno, un abrazo y mucha suerte Empié. Todo saldrá bien, ya lo verás.
      Toñi.

    2. Empié says:

      No me cabreo, bueno solo un poquito, pero bueno, es normal, a cualquiera le pasaría lo mismo y más si no tienes un duro.

      Pero bueno, es parte del camino, y además se que mañana tendré mucho dinero. De momento disfruto con lo que tengo y hace mucho tiempo que no tenía, salud.

      Hablamos.

    3. toñi says:

      Hola Empié!
      Bueno pues he tenido tarea en el colegio de mi hija. Cuatro niñas se liaron a patadas ayer con ella y las profes no hacían nada. Y a mi hija le entró un ataque de ansiedad (o de impotencia) y se puso a llorar. Voy al cole y me dice su tutora que “son cosas de niñas”, le digo a la tutora de mi hija que tengo entendido que una profesora le grita delante de sus compañeros y que esto le puede crear inseguridad (además de que esto también da lugar a que el resto del grupo se rían de ella ) y su respuesta ha sido “cada profesor tiene su carácter”. Bien, ahora veo claro que mi hija no necesita tratamiento psiquiátrico, en todo caso serán sus profesoras las que tienen que ir al psicólogo. He hecho la inscripción en otro colegio y el viernes tengo una entrevista con una inspectora del ministerio de educación. ¿Ves? ahora soy yo la que estoy cabreada!. si mi hija tiene que repetir curso, desde luego no va a repetir curso con su “tutora” ni con estas profesoras y además ya veremos…si repite o no, ayer no podía dormir y estuvo buscando información sobre las leyes de educación en la comunidad de catalunya. Ya veremos. Bueno …seguro que todo sale bien.
      Un abrazo,
      Toñi.

    4. Empié says:

      Vaya royo, que complicadas son a veces las cosas. Espero que todo salga bien, lo que pasa es que los hijos tienen que doler mucho, porque si te lo hacen a ti, bueno, al fin y al cabo es tu dolor, pero si hacen algo así a un hijo tuyo… no se.

      Un saludo Toñi, espero que todo se solucione de la mejor manera, hablamos.

  11. katie says:

    in a specific way, I look at escher’s work. in a similar way as Well. but I do not experience it as an untrained thinking mind.
    for me he presents in pictures how it feels to do mathematics and work with a specific mathematical theory. it is build up by a small set of axioms (rules) that you use to develop and investigate the whole possibilities=universe that they allow to be created.
    it is a black and white because most of mathematics is based on the false-true logic. as his world, the universe created by a theory is also consistent. sure the life is missing because only the skeleton for life is there. but what his paintings show (as a mathematical theory that is then finally extended but modifying one of its guidelines just a little bit) that there is a logic, a reality that goes beyond what we are used to.

    I always thought that he was a mathematician because he uses it heavily in his pictures. interesting that he was obviously an autodidact with a very, very creative mind.
    his pictures have always helped me to break out of my little universe and give me technique to open it up.

  12. Benny says:

    I was reminded by the GEB book, Godel, Escher, Bach.

  13. Maria Berilia M.Lins says:

    “Por isso, vamos então tentar escalar a montanha,não pisando sobre o que é abaixo de nós,mas para puxar-nos o que está acima de nós,da minha parte para as estrelas,amém.”
    Adorei,obrigada por compartilhar está maravilha conosco.Quando comecei a aprender a desenhar nos primeiros anos do meu aprendizado tive duas mestras importantes nesta arte,uma me ensinou como pintar e outra os primeiros passos no desenho geométrico com o sistema dos ‘mosaicos’,eu adorava fazê-los e ainda nem sabia que um dia iria optar pela formação de Arquitetura;durante a formação do arquiteto os primeiros passos é com o desenho geométrico,a plasticidade e várias fases do desenho,cada um ocupando uma cadeira específica,o que eu gostava muito de fazer era as perspectivas,e isto paralelo às cadeiras matemáticas como a geometria dentre outras, foi no tempo ainda que usávamos a lapiseira e a prancha,fase da apuração do olhar em três dimensões.Hoje com a tecnologia ficou mais rápido e mais perfeito,porém o exercício manual ainda é mais eficaz,acredito.Tive a oportunidade de ter muitos mestres,mas tem uns que são marcantes,e um nos ensinou a arte de encontrar a harmonia no desenho e nas artes em geral,um ângulo onde converge para tal (o ponto de harmonia),já ouvi falar também que nas letras e na música ela é imprescindível,daí vem todo o bailado.Sua postagem me proporcionou uma volta ao meu passado recente,valeu!”

  14. Suela says:

    I love this man! One of the most fabulous and talanted artists that ever crossed this earth. A genious, a magus!

  15. Marie-Christine says:

    En francais
    Escher Interactif
    Quelques citations de M.C. Escher

    Je pense que produire des dessins comme je le fais est pratiquement une question de vouloir tellement bien le faire.

    Je pourrais remplir une deuxieme vie en travaillant sur mes gravures.

    Pour avoir la paix dans cette vie singuliere, pour accepter ce que nous ne commprenons pas, pour attendre calmement ce qui nous attend, vous devez etre plus malin que je le suis.

    Dans les moments de grand enthousiasme, j’ai l’impression que personne au monde n’a jamais produit quelque chose d’aussi beau et important.

    Je me balade toujours dans les enigmes. Il y a des jeunes gens qui constamment viennent pour me dire : vous, aussi, faites de l’Op Art. Je n’ai aucune idee de ce que cela signifie : Op Art. Je fais ce travail depuis trente ans maintenant.

    Je ne grandis pas. En moi, se trouve le petit enfant de mon enfance.

    Je joue un jeu ennuyeux.

    Je me promene dans les mysteres. Chaque fois les plus jeunes disent ; vous faites de l’Op Art. Je ne sais pas ce que cela veut dire. Ce travail, il y a plus de trente ans que je le fais.

    Les choses que je veux exprimer sont si belles et si pures.

    Alors, essayons de gravir la montagne, non pas en marchant sur ce qui est en-dessous de nous, mais ce qui va nous lever au-dela, en ce qui me concerne vers les etoiles ; Amen.

    (Envoye par Jane Stewart)

  16. Los pensamientos de otros siempre llenan de nuevos sueños a todo aquel que los lee.

  17. Paulo, not only have I just been introduced to Escher, but also to this beautiful piece of art for the first time!

    I have watched a few times now:) It is incredible how much is out there that we don’t know about sometimes, at least that I don’t know…and I am just like a little kid who has been given a new piece of candy every time this happens:)

    Thank you

  18. arline says:

    Gracias por compartir tan bellos pensamientos, en especial el del niño que siempre llevamos dentro. Muchas olvidamos que fuimos niños y nos negamos a entender el comportamiento de ellos, en otras lo mantenemos escondido de nuestra vida como si fuese algo fuera de lo normal. Debemos recordar que liberar ese niño no nos debilita, nos hace mas fuertes.

  19. Sacrifise says:

    We all have different missions on the earth, magnifique, I think

  20. Well says:

    this piece reminds me of the man´s world that is made but not created…it reminds me of the untrained thinking mind, of thinking that is black and white, at a place inside the head where one is loosing oneself, where one is not in contact with the colors of living, not in contact with oneself, not in contact with the aliveness of the whole, the body that happens while one is trying to make plans, trying to find a way out

  21. ayesha malik says:

    Illusion is enough to make you feel confident of what you see. But what you see is different from what what you believe. you just see till the fixed point and your eye cannot travel the tricky zone. our wit our wisdom our knowlege is imperfect like this ilusion. The only thing that saves us from confusion is belief. So just be your believe. its not what you see but what you believe!

  22. Khushey says:

    “The things I want to express are so beautiful and pure.”
    It frustrates me sometimes to not be able to express eloquently the ecstasy and beauty i feel in life, sometimes. <3

  23. Janett says:

    Sólo quiero preguntar, viene usted aquí? nos lee? nos piensa? o digo más, nos siente? de ser así,,,o mi Dios, grande que permites que la internet me deje estar yo hummilde, ante las palabras que su boca dice, antes las fibras que su esencia deja, antes las manos que son amigas…
    con amor…lleno de aire…Jayja

  24. nice to play with got myself dizzy, never gave Escher to much attention..hm see my mistake. love it so much that in this way trough you my horizon get brighten everytime. i learn so much thank you

  25. Monica says:

    successful people have been able to do so because they were not afraid of being different……being different is a blessing….although at times it might seem a curse!!!

  26. […] Thanks to Paulo Coelho! […]

  27. maria emilia says:

    Querido Paulo,
    Amém, seguir em frente e olhar para cima ou para frente, talvez seja isso.
    Até mais,

  28. Amitis says:

    Do you write a text every day ? and by the way this picture is wonderful!what do you think about Annie`s question?
    Answer please.

    Sincerely
    Amitis

  29. Irina Black says:

    Любовью сердце в нас живимо,/Хоть и не ведает само,/Какое злато в нём хранимо/И чьё на золоте клеймо.(Иванов)

  30. Jane Stewart says:

    I’m like Annie, had fun yesterday with this playful piece of art. So returned to play again, opened the map, and wound up visiting cute little Oliver the bird in his beautiful but uninhabited apartment.

    A brilliant tribute to Escher’s ‘Relativity’. Interesting and it relates to a Henry Miller reading I was thinking about for two days, and of course connecting your previous posts. Dear Einstein and other thoughts.

    Incredible scope for imagination.

    Thankyou again Paulo, Gratitude and Love,
    Jane xo

    1. elaine says:

      Jane,

      Did you have a chance to see the movie “INCEPTION” … This pic fits right in.

      I had a chance to see a production of Shakespeare’s “A COMEDY OF ERRORS” … the set was done in Escher’s style. Wild Crazy and fun. I would have loved to have seen the backstage workings…because the actors put heads out through doors and windows from all angles of the set and it seemed as if they were upside down or sideways naturally. It was amazing…Escher’s amazing!

      Thank you…Love and light to you,
      Lainee

  31. O por que? das coisas naõ importa. Crescer interiormente e exteriorizar o que se tem de melhor e compartilhar.Não dar apenas o que lhe sobra. O mundo já está de ponta a cabeça há muito tempo, basta nos adaptar-mos para que não falte equilíbrio para continuar.

  32. hasti says:

    I like your books Paulo and I`m iranian

  33. delage elisabeth says:

    hi everybody,Escher, a great artist, who plays with your eyes and your mind.i remember that he was inspired by old paintings of “moyen-âge” also.this painting could be also realistic in space, like the “space vehicles” of the movie “2001”, and the international station of space now, and also some mathematics theories of the universe,of the space-time,as kind of system.a lot of people say that we have to mistrust about illusion, that true,because we needed a lot of time to understand and to check that the sun wasn’t a circle,and also the earth is round etc…

  34. AllaSobirova says:

    it’s good to read about such inspiring people!!!

  35. WITHOUT STEPPING ON WHAT’S BELOW US NO WAY WE CAN GET TO THE TOP. IF WE WILL ONLY PULL OURSELVES UP WE EVENTUALLY BECOME WEAK AND FALL DEAD ON THE ROCKS BELOW, THAT ONCE WE REFUSED TO STEP ON.

    WE SHALL RESPECT NATURE WITHIN OURSELVES AND AROUND OURSELVES, ALWAYS.

    AND NATURE IS DIVINE.

  36. Jane Stewart says:

    OMG so many ultra-amazing thoughts! O Aleph. Prints, perception, perspectives, precision, possibilities, numbers, letters and musical notes too.

    Love and Blessings,
    Jane xo

  37. Pandora says:

    Fun! Crazy! What goes up, must come down?

    I want to move the little men around though…

  38. Paula says:

    Paulo ayudame porfavor, hace un mes perdi a mi papa y no puedo reponerme de esta inmensa tristeza que me duele
    dime algo, necesito un consejo tuyo
    Gracias , Paula

  39. Annie says:

    Turning the world upside down , and up is down..
    and then seeing from above, or is it below??!

    Are you really sure that a floor can’t also be a ceiling? –
    M. C. Escher

    this is excellent
    thank you
    Love and Gratitude
    Annie

  40. BELLO !! Ciao Rosetta

  41. Marie says:

    Fascinating ! I don’t know this artist. I love when he tells people about his art: “All this’s nothing compared to what I see in my head.” Apparently, he has never imposed limits as Erik Weihenmayer. These men, in different areas, Grow the soul of the world and we enjoy. Thank you very much for sharing :)

    Light & Love,

  42. marie-christine says:

    A shift in perspectives.

  43. THELMA says:

    A wonderful panoramic view of … Escher’s painting, but a panoramic image of LIFE, the Eternal NOW and the loneliness of .. incarnated Souls. The unending .. circles and … ladders. Sometimes for a .. minute – a life – in Eternity, we meet other souls playing games or walking with us..
    Other’s have just started the ascendancy, some walk into .. darkness like shadows and .. outside, like in the Plato’s cave, there IS the LIGHT. The real life.

    Panoramic view= the miracle of .. technology; moving into time and space!! Thank you, dearest Paulo Coelho, for sharing and .. happy Sunday.
    LOVE,
    Thelma xxx

  44. Starling Seven says:

    “May the road rise up to meet you, may the wind be ever at your back. May the sun shine warm upon your face and the rain fall softly on your fields. And until we meet again, May God hold you in the hollow of his hand.”

    (Irish Blessing)

  45. marja says:

    Amazingly done Enjoyed it. Nice tribute to a Dutch artist. I had a beautiful poster of Night and day on my room when I was young.